Yritys Agentti

News Blog

Tuleeko verkko-ostamisesta entistä suositumpaa vuonna 2022?

Yhä useammat ihmiset ovat turvautuneet verkko-ostosten tekemiseen viime vuosina. Tämä on helppo ymmärtää, sillä verkon avulla tarjolla on tuotteita monesta kaupasta ja hintojen vertailu on helppoa. Tarkka shoppailija saattaa tehdä hyviä säästöjä eri verkkokauppojen ansiosta. Ostosten siirtyminen verkkoon on kuitenkin vain yksi osa muutosta, jonka teknologian ja internetin kehitys on mahdollistanut.

Ecommerce, Selling Online, Online Sales, E-Commerce

insert image – https://pixabay.com/photos/ecommerce-selling-online-2140603/

Internet vaikuttaa lähes kaikkeen

On ehkä liioiteltua sanoa, että internet on muuttanut kaiken, mutta lähes kaikkeen se on ainakin vaikuttanut. Tämän kehityksen alku on vaikea määrittää tarkalleen, mutta yhtenä keskeisenä tekijänä oli internetyhteyksien yleistyminen ja parantuminen 1990-luvulla ja 2000-luvun ensimmäisinä vuosina. Tuolloin isot kaupat avasivat verkkokauppoja, josta asiakkaiden oli mahdollista tilata tuotteita kätevästi kotikoneelta internetin välityksellä. Tämä ei kuitenkaan ollut ainut muutos, vaan internet muutti myös tavan, jolla ihmiset kuluttavat viihdettä: pian Cd-levyjen myynti romahti, kun musiikkia kuunneltiin Spotifyn ja Deezerin kaltaisista sovelluksista. Elokuvat- ja sarjat siirtyivät Netflixin kaltaisiin suoratoistopalveluihin. Pelaaminen otti myös uusia muotoja ja perinteisten videopelien lisäksi suomalaiset pikakasinot tulivat nettikasinoista kiinnostuneiden ulottuville internetin ansiosta. Nettikasinoiden ansiosta oli mahdollista saada kasinokokemus omassa kodissa, ilman vierailua kivijalkakasinoilla. Kokonaisuudessaan kyseessä on siis ollut hyvin laajamittainen muutos ihmisten tavoissa sekä ajankäytössä ja verkko-ostaminen on ainoastaan yksi osa tätä muutosta.

Miksi yritykset lähtevät verkkokauppaan?

Joku saattaa pohtia, että miksi yritykset ovat lähteneet niin voimakkaasti mukaan verkkokauppojen kehitykseen. Vastaus on aika yksinkertainen: yhä useammat ihmiset ovat internetissä, joten myös tuotteita myyvien yritysten on suunnattava sinne. Verkkokauppojen tulevaisuuden ennakoimisen helpottamiseksi on käytävä läpi myös se, että mitä hyötyjä verkkokaupoilla on yrityksille. Ensinnäkin verkkokauppa tekee yrityksestä houkuttelevamman ostopaikan: käytännössä verkkokauppa on auki vuorokauden ympäri ja asiakkaalla on vapaus valita, mihin kellonaikaan tekee ostoksensa. Kivijalkamyymälässä asiakas on sen sijaan sidottu aukioloaikoihin. Toinen syy, miksi yrityksien kannattaa perustaa verkkokauppa, on se, että ne ovat kustannustehokkaita. Yrityksen kannattaa siis panostaa verkkokauppaan myös liiketaloudellisesta näkökulmasta katsottuna. Kolmatta valttia sivusimme jo aiemmassa: verkkokauppa tarjoaa yritykselle mahdollisuuden tavoittaa paljon isommat markkinat, kuin pelkkä perinteinen kivijalkakauppa. Tämä on totta erityisesti niiden yrityksien kohdalla, jotka sijaitsevat isojen kaupunkien ulkopuolella. Neljäs valtti, minkä verkkokauppa tarjoaa, on se, että sen avulla iso määrä tuotteita on mahdollista tarjota asiakkaille järkevässä muodossa: kivijalkakaupassa tilan puute saattaisi tulla ongelmaksi jossain kohtaa. Nämä kaikki ovat verkkokaupan yrityksille tarjoamia hyötyjä, jotka kaiken todennäköisyyden mukaan pysyvät myös tulevaisuudessa. Pelkästään tämän perusteella voimme olettaa, että verkkokauppojen määrä tulee kasvamaan, joten potentiaalisilla shoppailijoilla on paljon valinnan varaa myös tulevaisuudessa.

Yhä useammat tekevät ostoksensa verkossa

Verkkokauppojen suosio onkin ollut melkoisen huimaa. Viime vuonna uutisoitiin, että jo lähes kuusikymmentä prosenttia suomalaisista tekee verkko-ostoksia kuukausittain. Saman uutisen mukaan peräti 29 prosenttia suomalaisista teki verkko-ostoksia viikoittain. Suurin osa vastaajista oli myös sitä mieltä, että he tulevat ostamaan tulevaisuudessa enemmän verkossa. Mistä tämä sitten johtuu?

Kuten edellä mainitsimme, asiakkaan kannalta verkkokauppa on todella kätevä, sillä verkkokaupan kanssa shoppaaja ei ole riippuvainen aikatauluista. Verkkokauppojen helppokäyttöisyyttä on lisännyt myös toinen teknologian trendi, joka on älypuhelimien ja netin yleistyminen. Aiemmin, eli 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, verkkokaupan käyttäjät olivat pitkälti riippuvaisia kotitietokoneista ja usein kiinteästä verkkoyhteydestä. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että paikat, missä verkko-ostosten tekeminen oli mahdollista, olivat melko rajalliset. Tämä muuttui kuitenkin täysin, kun langattomat verkkoyhteydet sekä älypuhelimet kehittyivät. Muutos aikaisempaan oli selvä: älypuhelimein avulla oli mahdollista tehdä ostoksia paikasta riippumatta: riitti vain, että alueella oli toimiva verkkoyhteys. Pian verkkokauppoja optimoitiin puhelimien näytöille sopiviksi ja tarjolle tuli applokaatioita eli sovelluksia, joiden avulla oli mahdollista tehdä ostoksia älylaitteella. Tämä on tehnyt verkkokauppakokemuksesta entistä sujuvampaa, mikä luonnollisesti houkuttelee ihmisiä jatkamaan verkkoshoppailua.

Tuleeko verkkoshoppailuun uusia trendejä?

Yksi uusi verkkoshoppailun muoto on tullut perinteisten ostokohteiden rinnalle: se on ruuan tilaaminen verkossa. Netistä on ostettu aiempaa enemmän ruokaa, ravintola-annoksia ja elintarvikkeita. Tämä saattaa olla yksi trendi, joka tulee jatkumaan tulevaisuudessa ja kasvattaa verkkokaupan suosiota vuonna 2022. Monelle viikoittainen kauppareissu on tullut rutiiniksi, mutta on hyvin mahdollista, että yhä useammat ostavat ruokansa tulevaisuudessa verkosta.

Related Posts